Sunday, January 18, 2009

Banjir oh Banjir Di Kawasan P.201 Batang Lupar











1) Kejadian air pasang besar setinggi 6.2 meter yang lalu telah menyebabkan kawasan yang berdekatan dengan sungai dan laut telah mengalami banjir yang agak teruk. tambahan pula hujan yang turun tanpa henti-henti selama beberapa hari juga telah menyebabkan kapasiti air sungai meningkat.

2) Antara kawasan Dun Sebuyau (N.22) yang terlibat dengan kejadian air pasang besar ini adalah seperti Kampung Sungai Arus, Raba, Sungai Ijok dan Skitong, Kesemua mangsa telah dipindahkan ke pusat pemindahan banjir dan sudah pulang kerumah masing-masing apabila air telah mula surut sepenuhnya. Pihak kebajikan telah menghulurkan bantuan. YB kawasan juga telah melawat mangsa-mangsa banjir ini.

3) Bagi kawasan Dun Lingga (N.23), ia melibatkan kampung Lingga, Stumbin, Rumah-rumah panjang sekitar jalan Sri Aman-Lingga, Kampung Hilir Sri Aman, Kampung Hulu Sri Aman, Meludam dan juga Triso. YB ADUN telah melawat kawasan yang terkena banjir atau air pasang besar. YB Ahli Parlimen juga telah turun padang bagi memantau keadaan Banjir.

4) Bagi kawasan Dun Beting Maro (N.24), ia melibatkan kampung Pusa, Kalok, Beladin dan juga Semarang. Namun ia dalam keadaan yang terkawal dan tiada mangsa yang dipindahkan. Keadaan ini dilihat sebagai kejadian air pasang besar.


No comments: